MIKA: Improvizace v Love Today na koncertě pro Peugeot

23. ledna 2013 v 22:35 | Mikolog |  Srovnávací studie
Milí čtenáři, zase tady mám pro vás něco nového. Našla jsem MIKU, kterak hraje na koncertě pro Peugeot, který se konal v Paříži v pondělí 3. prosince 2012, mimo jiné píseň Love Today. No to je zážitek! Dovolila bych si malé srovnání s oficiální CD verzí, abychom trochu pochopili, jakým způsobem MIKA s písní pracoval a jak povolil otěže své hudební fantazii a momentální inspiraci. Aby nedošlo k nedorozuměním, podotýkám, že recenze na celý tento koncertík i na další jednotlivé položky určitě ještě napíšu a v tomto článku se budu zabývat pouze a jenom písní Love Today a speciálně tím, jak jsem již uvedla, čím se liží od ofikoverze, kterou všichni známe.

Nejdřív si to všechno spolu poslechneme, abychom věděli, o co se jedná a co budeme srovnávat.

Zde prosím píseň Love Today "klasickou":

http://www.youtube.com/watch?v=AWiccrTB4LM

Zde je z koncertu pro Peugeot verze pouze klavír a zpěv:

http://www.youtube.com/watch?v=TRLcioPLhuk&list=PL_xsuXoSekRHi77qqebvz4s2veOTcgka2

Jistě všichni hned v úvodu postřehli, že skladba dostala oproti původní verzi "novou" předehru. Slyšíte ten třetí akord? ... seknul se tam, ale nikomu to neříkejteMrkající já kdybych měla hrát a ještě u toho dělat "pampapapam", tak bych se asi sekla taky. Jak je předehra vystavěná? Začíná vokálem a postupně se přidává klavír. Vše graduje: Pampapapampárapapapapam a k tomu jeden akord. Po chvíli efektní glissando a druhý akord. Pak dvojička akordů (kde se sekMrkající) a pak se rozjíždí sekvence a gradace v pravém slova smyslu: zahajuje ji nejdřív jeden opakovaný tón, pak se přidává oktáva, nakonec "bum" a jedem postaru s rozloženou oktávou. Tady už začíná vlastní píseň. Ale nepleťte se, zas tak úplně nová ta předehra není, MIKA si pouze půjčil a pořádně rozvinul nenápadný motiv "pampampam", který byl i v původní verzi, ale trochu se tam v tom bohatém instrumentálním doprovodu ztrácel. Jen si ten začátek klidně znovu poslechněte. "Dum daDadidadi dum", co tam je na začátku zmizelo a místo něj je "pampapapapam" a klavír.

Mimochodem všimli jste si, že MIKA rád používá v doprovodech oktávové rozklady nebo vůbec oktávy jako takové? Speciálně v této písničce jede dost dlouho bez pauzy a mně by z toho asi odešla ruka, i když na oktávy si taky potrpím. Zkuste si zahrát třeba nějakou Bachovu dvouhlasou invenci celou v oktávách - to je zvuk!

Zpátky k tématu. Takže teď už jede písnička, oktávy a k tomu zpěv. Na začátku je to spíš jen deklamace textu a ne zpěv, ten nastupuje až s těmi výškami u "I´ve been crying for so long". U koncertu pro Peugeot začíná zpívat ještě předtím na posledním "love love me".

Na konci druhé sloky pro publikum udělal malou hudební rozpustilost s roztomilým obličejíčkem (vidíte to?), zastavil celý hudební proud, zpěvně protáhl slovo "lover" a přidal "I said". Někdo by se možná divil, proč tady píšu o takovém detailu a že to není důležité... ale tohle právě je to, co činí tu produkci osobitou a zajímavou. Nějakou píseň nějak odzpívá každý, ale takhle si s tím pohrávat může jen ten, kdo má tu skladbu v hrsti a stojí nad ní, a je-li to navíc ještě její autor jako MIKA, je to, jako by si hrál se svým dítětem. Prostě moc pěkné a v oficiální nahrávce toto prostě není, protože mu tam jede kapela s doprovodem.

Pak to jede zase dál. Takových míst, kde si jemně a láskyplně pohrává s melodií, je v té nahrávce víc, ale to, o kterém jsem psala v předchozím odstavci, je asi nejmarkantnější. Další je například toto: "love love" před "Carolina sits on". Taky si tam pohrává s melodií a udělá docela výrazné zesílení, poslední "love" zdůrazní extra a nejvíc a potom se rychle stáhne do úplného piana. Krásný efekt. Ještě jedna zajímavost je na konci téže sloky po "walk away" a tou je pěkné jemné stakátko a vokál "a". Moc roztomilé.

Dál MIKA zpívá a poté přichází jeho velká záshluha, a sice že se sanží rozhýbat "klasické" publikum, které mu sedí v sále. A docela se mu to i daří, a dokonce se mu podařilo přesvědčit je, aby zpívali. Palec nahoru!

Co jsme se tady mohli naučit? Důležitý je DETAIL. Chcete nenásilně oživit vaši interpetaci? Zaměřte se na "blbosti", najděte významná místa ve skladbě a jemně a vtipně na ně poukažte, ale hlavně hrajte celou duší a celým tělem! Hudba musí interpreta pohltit (ale ne tak, aby ztratil rozvahu a kontrolu) a teprve pak se může přenést dál.

Co MIKA použil k oživení skladby aneb jak si s tím hraje (přehled v bodech):
  • klavírní glissando
  • gradace pomocí přidávání tónů (od jednoho tónu až k mohutným oktávám)
  • zpomalení tempa a opětovný rozjezd
  • přidávání slovíček nebo miniaturních vsuvek
  • dynamický zlom
  • zapojení posluchačů do zpěvu
 


Komentáře

1 Jarka Jarka | Web | 24. ledna 2013 v 10:21 | Reagovat

Ale jo, dá se to poslouchat i když už jsem trochu jiná věková kategorie, než pro koho Mika zpívá. ;-))

2 pavel pavel | Web | 24. ledna 2013 v 15:49 | Reagovat

Důkladnej rozbor. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama